Finnish Books
Helsingin raitiotiet I - 1890-1950
Raitiotien toteuttamisesta Helsinkiin keskusteltiin jo 1870-luvulla, ja ensimmäinen varsinainen suunnitelma laadittiin vuonna 1881. Vihdoin joulukuussa 1890 ensimmäinen hevosvetoinen raitiovaunu kuljetti matkustajia Helsingin katuja pitkin. Tuolloisesta kahdeksan kilometrin pituisesta hevosraitiotieverkosta on runsaassa 130 vuodessa edetty lähes 60 kilometrin pituiseen sähköraitiotieverkkoon — ja verkko kasvaa edelleen.
Kirjan ensimmäisessä osassa käydään läpi Helsingin raitioteiden kehitys ensimmäisten 60 vuoden aikana. Kirja tarjoaa yksityiskohtaiset tiedot niin rataverkon ja linjaston laajenemisesta kuin kalustohankinnoistakin liikennehenkilökuntaa ja tekniikkaa unohtamatta. Runsas ja monipuolinen kuvitus kertoo omaa tarinaansa kaupungin muutoksesta.
Höyryveturit - junatietoa junioreille
”Junatietoa junioreille – Höyryveturit” -kirja on suunnattu tiedonjanoisille lapsille ja nuorille. Kirja kertoo erilaisista höyryvetureista sekä vetureiden käytön historiasta. Kirjaa lukemalla tulevat tutuiksi monet vetureiden käyttötarkoitukset sekä suomalaisten vetureiden lempinimet Ankoista Ukko-Pekkoihin ja Prinsessaan. Kirjassa annetaan myös vinkkejä, mistä höyryvetureita voi edelleen löytää. Teknisistä yksityiskohdista kiinnostunut lukija saa erillisistä taulukoista tietoja vetureiden no-peuksista, painoista ja iästä. Tervetuloa höyryvetureiden kiehtovaan maailmaan! Ostajalle myös latauslinkki kansikuvan tervehdyksineen!
Reino Kalliomäki - harrastuksena valokuvaus, valokuvia vuosilta 1965-1988
”Junan merkitys oli nuoruudessani toinen kuin nykyään ja sillä pääsi kauas. Aloitin kuvaamisen jo nuorena, koska 1960-luvun alkupuolella oli vaikea edes nähdä kunnon kuvia tai kuvasarjoja eri veturityypeistä. Tämä oli ehkä yhtenä syynä, miksi otin valokuvauksen tärkeimmäksi osaksi rautatieharrastustani. Kuvia tuli aluksi otettua kovin vähän, koska ei ollut kuvauskavereita. Ei ollut Veturien Ystäviä eikä sosiaalista mediaa.
Lapsuudenkotini pihalle kuuluivat kirkonkellot Nokialta ja Siurosta. Lisäksi tehtaan pilli. Junan ääni kuului sen ylittäessä siltaa Siuron asemalla. Samoin junan vihellys. Radalle oli matkaa puolisen kilometriä. Junat kuuluivat hienosti, sillä Tampereen suuntaan paikalla on vaativa nousu. Höyryveturi kovassa työssä sekä näkyi että kuului!
Tähän kirjaan on koottu otoksiani vuosien varrelta. Toivottavasti niiden myötä pääsee aistimaan jo kadonneen rautatiemiljöön.”
Risto - Tr1-veturin historia
Tässä teoksessa Kari Salo käy seikkaperäisesti läpi koko sarjan ja jokaisen veturiyksilön historian. Veturisarjan tarina jatkuu, sillä niitä on vielä useita jäljellä ja muutamaa kunnostetaan ajokuntoon.
Kauko Kuosma - Rautatieharrastuksen alullepanija, valokuvia vuosilta 1954-1964
Kirjoittaja Juhani Katajisto
Kuosma oli yksi ensimmäisistä rautatieharrastajista Suomessa. Hän aloitti 1950-luvun alussa järjestelmällisen rautatiekaluston valokuvaamisen ja hän kuvasi myös värifilmille, joka ei ollut kovinkaan yleistä tuohon aikaan. Hänellä oli hyvät välineet ja hän matkusti eri puolilla maata. Valokuvauksen lisäksi hän otti rautatieaiheisia kaitafifilmejä.
Pienoismallirakentajana Kuosma oli myös uranuurtaja. Hän piirsi tarkkoja tyyppipiirroksia ja rakensi useita upeita pienoismalleja.
Tähän kirjaan on koottu valikoima Kuosman parhaita otoksia ja kiinnostavia piirroksia.
Rautatiemaisemia Suomesta - Railway Landscape in Finland
Rautatiemaisemia Suomesta on suomen- ja englanninkielinen kuva- ja tietokirja (koko/size 297 x 210 mm, 210 sivua/pages, 282 kuvaa/pictures.) All texts are also in english! Kirjassa esitellään Suomessa liikkuvaa kalustoa tietolaatikoin niin rautateiltä kuin raitioteiltä ja metrostakin. Kirjassa käydään luvuittain mm. rautatien historiaa Suomessa, vuodenaikojen vaihtelut, rautatieasemien historiaa ja näkymiä niin kaupunkiraiteille, ratapihoille kuin luonnonkauniisiin maisemiin. Museojunat ja kansainvälinen liikenne ovat saaneet omat lukunsa, samoin sillat ja tunnelit sekä monet muutkin rautateiden yksityiskohdat.
Lunta raiteilla - lumenauausta laatikkoauroilla ja muilla välineillä
Tekijä Juhani Katajisto
Laatikkoaurat olivat sata vuotta oleellinen osa rautateidemme talviliikenteen ylläpitoa. Ne mahdollistivat lumisimpinakin talvina rautatieliikenteen jatkumisen. Kirjassa kerrotaan kuinka alkeellisilla välineillä ratoja puhdistettiin lumesta 1860- ja 1870-luvuilla. Kehittyneempien aurojen tulo 1880-luvulla mullisti siihenastiset aurausmenetelmät. Lumen poisto radoilta tuo edelleen hankalan ja kalliin lisätekijän rautatie-, raitiotie- ja metroliikenteeseen.
Turun-Naantalin-Uudenkaupungin rautatie
Turun-Naantalin-Uudenkaupungin rautatie kulkee Varsinais-Suomen maakunnassaTurun ja Vakka-Suomen seurakuntien alueella.
Höyryä suomalaisilla kiskoilla
Sodan jälkeen höyryveturit ahersivat työteliäinä radoillamme vielä vuosikymmeniä. Tämä kirja on kunnianosoitus niiden tekemälle työlle. This book brings tribute to the steam engines that relentlessly toiled along Finnish rails during the immediate decades after the Second World War.
Oottekos käyneet Kiipulla, Kiipun suuressa kylässä
Jokioisten Museorautatien Minkion asema sijaitsee Kiipun kylässä. Tämä kylähistoriikki kertoo entisille ja nykyisille kiipulaisille kylän elämästä ja ihmisistä kylän alkutaipaleista lähtien.
Matkalla - joukkoliikenteen arkea 25 vuotta
Matkalla-kirja esittelee valokuvin Suomen joukkoliikenteen kehitystä runsaan neljännesvuosisadan ajan. Teos esittelee samalla yksittäisten liikennemuotojen osuutta Suomen joukkoliikennejärjestelmässä niin menneinä aikoina, nykyaikana kuin hieman tulevaisuudessakin.
Juna eurooppalaisessa maisemassa - Trains in European Landscape
Tämä kirja tuo selkeästi esiin vuosikymmenien aikana muodostuneet erot Länsi- ja Itä-Euroopan rautateiden välillä. Kirjan painopiste on siellä, missä rautatietkin ovat moninaisimmat. Differences which have formed over the decades between the railways in Eastern and Western Europe are vividly brought to the fore. Emphasis is placed on the great diversity of railways.
Lännen pikajuna - Riihimäen-Lopen rautatie 1907-1954
Tämä kirja kertoo Riihimäen-Lopen ratatien tarinan vuodesta 1907 vuoteen 1954, jolloin rautatieyhtiön toiminta virallisesti lakkasi. Rautatien vaiheita kuvataan yli 70 valokuvalla, tekstillä, kartoilla ja taulukoilla.
Pietari Suuren merilinnoituksen rautatie
Kirja esittelee Viron kapearaiteiset linnoitusrautatiet alkaen Venäjän vallan aikaisista linnoitusradoista aina neuvostomiehityksen viime vuosiin asti. Mukana ovat myös saksalaisen miehitysarmeijan ja Viron tasavallan aikaiset linnoitusradat.
Viisas vaeltaja ei jätä jälkiä
Matkustamisen filosofia on aina ollut Markku Immelille arkipäivää. Monikymmenvuotisena aikanaan Turistin toimittajana, Immeli on kokenut junien, linja-autojen ja laivojen kulkevan ajassa, ei radalla, maantiellä tai vedessä.
Savon Rautatie - Kouvola-Kuopio 1889-2014
Tarunhohtoinen Savon rautatie valmistui vuonna 1889 yhdistämään Mikkelin ja Kuopion kasvavat kaupungit rataverkkoon ja tarjoamaan yhteyden Pietarista ja Viipurista Savon sydänmaille sekä idän maakunnista pääkaupunkiin. Uusi kulkumuoto loi ennen kokemattoman ulottuvuuden ihmisten ja tavaroiden liikkumiselle, synnyttäen vireää elämää niin kehittyviin kaupunkeihin kuin syrjäisiin maalaiskyliin.
Viipurin raitiotiet
Odotettu tietoteos kertoo kaiken Viipurin raitioteistä. Kirjassa käydään läpi koko historia raitioliikenteen alkamisesta 1912 aina sen päättymiseen Neuvosto-Viipurissa 1957. Kirjassa on erittäin runsas kuvitus, mukana on paljon aiemmin julkaisematonta materiaalia.
Junalla vuorille – vuoristoradat, hammasradat ja funikulaarit
Uutta
Uusia tuotteita Museorautatien kaupassa. Klikkaa kuvaa tarkempaa tarkastelua varten!