Panssarijunia Suomessa - Suomalaisia panssarijunissa
Toisin kuin tavanomaisissa panssarijunakirjoissa, joissa esitellään syvällisesti junien tekniikkaa, on tässä tekstissä pyritty kertomaan laajemmin mihin historian kokonaisuuteen panssarijunien käyttö Suomessa liittyi.
Panssarijunien "kulta-aikaa" oli Venäjän sisällissota ja 1920-luku, jolloin panssarijunien lukumäärä oli maailmassa suurimmillaan. Venäjän sisällissotaan osallistui liki 500 panssarijunaa. Suomessa panssarijunia oli vapaussodan aikana ainakin 24 kappaletta, joista vain yksi oli Suomen hallituksen vakinainen panssarijuna. Tämä "Karjalan pelastajaksi" nimetty juna oli panssaroitu lankuilla ja tiiliskivillä. Se oli kaukana punakaartien Pasilan konepajalla rakentamista kuudesta teräksellä panssaroidusta junasta. Lisäksi Suomessa liikkui useita tilapäisiä panssarijunia.
Talvi- ja jatkosotaan Suomi varusti kaksi panssarijunaa, joista toinen on nähtävissä Parolan Panssarimuseossa. Suomalaisia myös palveli ulkomaalaisissa panssarijunissa ainakin Virossa ja Venäjällä.