Kapearaiteiset rautatiet - Narrow gauge railways
Tähän kirjaan Markku Nummelin on koonnut rautaisannoksen kapearaidetietoutta sekä mahtavan määrän upeita valokuvia. Markku Nummelin has collated a superb selection of photographs, supplemented by a mine of narrow gauge information, for inclusion within this publication.
Kapearaiteisten rautateiden historia on merkittävä osa kuljetusjärjestelmien kehitystä ja teollistumista. Niillä on ollut ratkaiseva merkitys monille teollisuuslaitoksille, sahoille, kaivoksille ja suurille rakennustyömaille. Merkityksestä kertoo ehkä parhaiten ratojen suuri määrä: yksin Suomessa on ollut veturivetoista liikennettä yli 350 kapearaiteisella radalla.
Nykyisin kapearaiteisten ratojen merkitys on hyvin vähäinen ja monilla radoilla on jäljellä vain turisteille tarkoitettua henkilöliikennettä. Toisaalta Aasiassa, Australiassa ja Afrikassa kapearaideverkot ovat muodostaneet paikoin koko rataverkon rungon ja ovat edelleen hyvin tärkeä osa liikenneverkkoa.
Tähän kirjaan Markku Nummelin on koonnut rautaisannoksen kapearaidetietoutta sekä mahtavan määrän upeita valokuvia. Painopiste on Suomessa ja Euroopassa, mutta Nummelin esittelee hyvin perusteellisesti muiden maanosien kapearaidehistoriaa ja nykypäivää. Kirja on kokonaisuudessaan suomen- ja englanninkielinen.
To the history of narrow gauge railways covers a vital phase in the progress of transport and industry. Such a lines played significant role in development of industrial plants, sawmills, mines, contractors' engineering sites, etc; many of these industries would never had progressed without the aid of the smaller railways. The significance of the narrow gauge railway is proved by their sheer numbers, Finland alone having had a total of 350 locomotive-worked lines.
Their importance today is minimal, most narrow gauge lines that has survived are used merely to amuse tourists. Nevertheless, there are systems in Asia, Australia and Africa which provide the integral framework of extremely important transport systems.
Markku Nummelin has collated a superb selection of photographs, supplemented by a mine of narrow gauge information, for inclusion within this publication. Although the main concentration is placed in Finland and rest of the Europe, the author also presses into narrow gauge history and presents an up-to-date scene of the other continents.
'Narrow Gauge Railways' is the fourth of the series of highly factual and well illustrated publication produced by Markku Nummelin, all dealing with worldwide rail transport.