Rata Salmiin ja Aunuksenlinnaan
Kirjoittaja ja kustantaja Tauno Hovatta
pehmeäkantinen, 111 sivua
Kirjapaino Picaset Oy, Helsinki 2022
Suomen rataverkon keskeiset runkoyhteydet saatiin rakennetuksi 1800-luvun loppuun mennessä. rataverkon ulkopuolelle jääneet talousalueet ja paikkakunnat esittivät rautatiealoitteita uusista sivuraiteista, joita käsiteltiin valtiopäivillä. Ratahankkeita yritettiin saada vireille myös Raja-KarjalassaLaatokan pohjoispuolella, jossa rautatietä ajoivat etenkin metsä- ja kaivosteollisuuden edustajat, mutta myös kuntien kuten Salmin päättäjät. Salmin Uuksun kylälle valmistuneen rautatieyhteyden avajaisia vietettiin monien vaiheiden jälkeen maaliskuussa 1934. Rautatietä jatkettiin Uuksusta Salmin kirkonkylään ja edelleen Aunukseen vuosien 1942-43 aikana. Puolustusvoimien päämajan ohjauksessa tehdyllä Uuksu-Aunus - radalla pyrittiin parantamaan läntisen Syvärin alueen joukko-osastojen huoltoa. Radan rakentamista perusteltiin myös alueen elinkeinoelämän tarpeilla. Leveäraiteinen Uuksu-aunus -rata, jonka pituus oli 111 kilometriä, rakennettiin nopeasti noin 8 kuukauden aikana liikennöitävään kuntoon, Rakennustöihin osallistui noin 3500 henkilöä, jotka työskentelivät rautatierakennukselle alistetuissa radanrakennusmuodostelmissa ja linnoitusyksiköissä.
Tässä selvityksessä paneudutaan Uuksu-Salmi- radan rakennusprojektiin ja rasan käyttöön, kun se oli suomalaisten hallinnassa. Uuksu-Aunus -radasta on jälkeenpäin katsottu olleen hyötyä etenkin sodan loppuvaiheen joukko-osastosiirroissa sekä sotilaiden ja siviilien evakuoinneissa. Salmiin palasi jatkosodan evakosta vuosina 1941-43 noin 9000 siviiliä, joiden elämiseen rata toki myös vaikutti. sotilasradan myötä Salmin liikenneyhteydet paranivat, mutta samalla sodan läheidyys lisääntyi. Junayhteydellä olin tärkeä merkitys myös haavoittuneiden kuljetuksessa Aunuksen rintamilta Salmin sotasairaalaan ja edelleen kanta-Suomensotasairaaloihin. Kesäkuussa 1944 alkaneen vihollisen suurhyökkäyksen torjuntaan Kannakselle siirrettiin Aunuksesta muun muassa 11. divisioon, jonja pääosat ehtivät mukaan Tali-Ihantalan ratkaiseviin torjuntataisteluihin. Uuksu-Aunus -radan sillat ja osa ratalaitteista tuhottiin peräytymisvaiheessa. Rata oli tehtävänsä täyttänyt.
Uutta
Uusia tuotteita Museorautatien kaupassa. Klikkaa kuvaa tarkempaa tarkastelua varten!