Kotimaiset kirjat
Pietari Suuren merilinnoituksen rautatie
Kirja esittelee Viron kapearaiteiset linnoitusrautatiet alkaen Venäjän vallan aikaisista linnoitusradoista aina neuvostomiehityksen viime vuosiin asti. Mukana ovat myös saksalaisen miehitysarmeijan ja Viron tasavallan aikaiset linnoitusradat.
Raitiotiet - Tramways
Kirja esittelee sanoin, mutta varsinkin valokuvin, raitioteitä - niiden kehitystä ja tekniikkaa. Painopiste on viimeaikaisessa kehityksessä ja raitioteiden uudessa tulemisessa, mutta myös kaupunkimiljöön kuvaamisessa. This book now seeks to presents tram development and technology in word and pictorial form with emphasis on the most recent improvements, the comeback of tramways and their portrayal in the urban scene.
Viisas vaeltaja ei jätä jälkiä
Matkustamisen filosofia on aina ollut Markku Immelille arkipäivää. Monikymmenvuotisena aikanaan Turistin toimittajana, Immeli on kokenut junien, linja-autojen ja laivojen kulkevan ajassa, ei radalla, maantiellä tai vedessä.
Savon Rautatie - Kouvola-Kuopio 1889-2014
Tarunhohtoinen Savon rautatie valmistui vuonna 1889 yhdistämään Mikkelin ja Kuopion kasvavat kaupungit rataverkkoon ja tarjoamaan yhteyden Pietarista ja Viipurista Savon sydänmaille sekä idän maakunnista pääkaupunkiin. Uusi kulkumuoto loi ennen kokemattoman ulottuvuuden ihmisten ja tavaroiden liikkumiselle, synnyttäen vireää elämää niin kehittyviin kaupunkeihin kuin syrjäisiin maalaiskyliin.
Viipurin raitiotiet
Odotettu tietoteos kertoo kaiken Viipurin raitioteistä. Kirjassa käydään läpi koko historia raitioliikenteen alkamisesta 1912 aina sen päättymiseen Neuvosto-Viipurissa 1957. Kirjassa on erittäin runsas kuvitus, mukana on paljon aiemmin julkaisematonta materiaalia.
Junalla vuorille – vuoristoradat, hammasradat ja funikulaarit
Suomen rautateiden 150-vuotisjuhla – Finnish Railways 150th Anniversary Celebration
Tämä kirja juhlistaa osaltaan 150-vuotiasta suomalaista rautatiehistoriaa. Juhlavuosi tarjosi paitsi arkea, myös juhlallisuuksia, ja ennen kaikkea elämyksiä siitä millaista oli ennen ja miten rautatiet ovat kehittyneet. Rautatien juhlavuosi huipentui Suomen rautatiemuseolla Hyvinkäällä 11-12.8.2012. This book celebrates the 150 year-old Finnish railway history.
Junakirja
Tietoteos kaikille junista kiinnostuneille. Tässä kirjassa esitellään valokuvin ja tietoa sisältävin tekstein tuttuja ja vähän tuntemattomiakin Suomen radoilla liikennöiviä ja liikennöineitä vetureita, moottorijunia ja muutakin kalustoa. Kirjan on koonnut Sakari K Salo, kokenut valokuvaaja ja rautatiemaailman tuntija.
Yhteisellä matkalla. VR 150 vuotta
Kirja kuljettaa lukijansa suuriruhtinaskunnan kuohuvista pioneeriajoista 2000-luvun taloudellisesti haastaviin kasvun vuosiin. Zetterberg kertoo rataverkon nopeasta laajenemisesta radanrakennuksen alkuvuosikymmeninä, junaliikenteen kilpailusta linja-autojen kanssa, sotavuosien moninaisista kuljetustehtävistä, ratojen sähköistämisestä, matkustaja- ja tavaraliikenteen kasvusta, VR:n yhtiöittämisestä 1990-luvulla sekä poliittisista kuvioista suurten päätösten takana.
Mannerheim ja kulkuneuvot
Kirja esittelee lyhyesti Mannerheimin elämän, jonka jälkeen keskitytään hänen käyttämiinsä kulkuneuvoihin. Omat lukunsa ovat saaneet (85 sivua), junat (6 sivua), hevoset (3 sivua), lentokoneet (17 sivua) sekä veneet ja laivat (3 sivua). Kulkuneuvojen lisäksi kirjassa on laaja osa "Mannerheim 75 vuotta ja kesäkuun 4. päivä 1942". Tuolloin tapahtuneesta vierailusta, lentoon liittyneistä ongelmista ja junassa tapahtuneista äänityksistä on ollut liikkeellä monenlaista kertomusta, joihin kirja tuo uuden tulkinnan.
Porkkana - Kiitojunan tarina
Porkkanoiden liikenteeseentulo osui VR:n dieselöitymisen kulta-aikaan, 1960-luvun puoliväliin, jolloin VR alkoi keskittyä pitkänmatkan yhteyksiin ja matka-aikojen lyhentämiseen. Tähän porkkanat soveltuivat hyvin. Niiden valta-aika jäi kuitenkin lyhyeksi, jo 1972 uudet veturivetoiset luksusjunat syrjäyttivät ne normaaleiksi pikajuniksi. Tämä kirja kerää yksiin kansiin koko PORKKANA:n tarinan.
Eilispäivän liikennettä - Transport of Yesterday
Eilispäivän liikennettä höyry- ja dieseljunilla, raitiovaunuilla, höyrylaivoilla, potkurilentokoneilla ja hyötyajoneuvoilla. Minkälaisia vanhoja kulkuneuvoja saattoi löytää 1960- ja 1970-luvulla ansiotyössä Suomessa? Transport of yesterday steam and diesel railway traction, trams, steamboats, propeller aircraft and commercial road vehicles. What types of commercial transport were to be found in the 1960's and 1970's?
Huru 12 - Matkan varrelta
Huru 12 -dieselveturisarja oli käytössä Valtionrautateillä 1959–1990. Sarjasta muodostui ehkä pidetyin ja arvostetuin dieselveturi niin käyttäjien kuin asianharrastajienkin silmissä. Ajovuosiin mahtuu kuitenkin kaikenlaisia sattumuksia. Tämä kirja raapaisee näitä arjen poikkeuksia veturi veturilta, mutta kertoo pääpiirteissään myös veturin hankinta- ja käyttöhistoriasta. Teoksessa esitellään jokainen sarjan veturi.
Metromatkaopas Tukholma
Opas vie matkailijan suurkaupungin kiinnostaviin kohteisiin asema asemalta. Mukana on uusia vaihtoehtoja kävijälle, joka on jo nähnyt perinteiset vierailukohteet kaupungin keskustassa. Jokaisen aseman yhteydessä on kerrottu lähiseudun historiasta sekä kävelyetäisyydellä sijaitsevista kohteista.
Panssarijunia Suomessa - Suomalaisia panssarijunissa
Toisin kuin tavanomaisissa panssarijunakirjoissa, joissa esitellään syvällisesti junien tekniikkaa, on tässä tekstissä pyritty kertomaan laajemmin mihin historian kokonaisuuteen panssarijunien käyttö Suomessa liittyi.
Junalautat
Junalautat-kirja on runsaasti kuvitettu tietoteos, joka perehdyttää lukijan junalauttaliikenteeseen, Suomen junalauttasatamiin ja Suomeen liikennöineisiin junalauttoihin. Enimmillään Suomessa on liikennöinyt samanaikaisesti viisi junalauttaa. Kirjassa esitellään myös Itämeren alueen junalauttaliikenteen yleiskehitys ja kerrotaan junalauttaliikenteestä maailmanlaajuisesti.
Ajolangat laulaa
Simo Toikkanen on nuoren polven junaharrastaja ja taitava valokuvaaja, joka on onnistunut vangitsemaan valokuviinsa nautittavia ja tunnelmallisia 2000-luvun juna- sekä radanvarsinäkymiä. Tässä kirjassa katsotaan valokuvaajan silmin radan ja junien kauneutta.
Veturimiesromaani
Veturinlämmittäjä Puhakan työtä höyryvetureissa ja hänen perheensä elämää seurataan 1800-luvun lopulta vuoteen 1933. Teos on hyvä aikalaiskuvaus ja kirjassa on viitteitä moniin tositapahtumiin. Myös kansalaissodan kuvaus on koskettava. Eläväksi ja uskottavaksi romaanin tekee veturimiesten ammattisanaston käyttö.