Hangon rautatie Hyvinkää-Rajamäki-Röykkä-Otalampi-Ojakkala-Nummela-Lohja-Virkkala-Kirkniemi-Mustio-Karjaa-Tammisaari-Lappohja-Hanko
Markku Nummelinin kokoama Hangon rautatie -kirja kuvaa Hyvinkäältä Hankoon johtavan rautatien kehityksen suunnittelusta nykypäivään - sähköistettyyn rautatiehen asti. Rautatie, Hangon satama ja Hangon kaupunki syntyivät käsi kädessä. Rautatien ansiosta Rajamäelle, Lohjalle, Virkkalaan ja Kirkniemeen tuli suurteollisuutta. Myös Lappohjan ja Hangon teollisuudelle rautatiellä oli suuri vaikutus. Rajamäen ja Röykän taajamat syntyivät paikoille, missä ennen ei juurikaan ollut asutusta. Hyvinkää sai lisävauhtia tultuaan Hangon radan kautta risteysasemaksi. Tänä päivänä Hankoon kulkevat nopeat sähkömoottorijunat.
Kirja yhdistää toisiinsa rautatie-, paikallis- ja teollisuushistoriaa, merenkulkua ja jopa lentoliikennettäkin.
Kirjassa on myös runsaasti sotahistoriaa, olihan osa radasta Neuvostoliiton vuokra-aluetta.
Hangon rautatie -kirja kuvaa Hyvinkäältä Hankoon johtavan rautatien kehityksen suunnittelusta nykypäivään, aina tämän päivän sähköistettyyn rautatiehen asti. Rautatie, Hangon satama ja Hangon kaupunki syntyivät käsi kädessä. Rautatien ansiosta Rajamäelle, Lohjalle, Virkkalaan ja Kirkniemeen tuli suurteollisuutta.
Myös Lappohjan ja Hangon teollisuudelle rautatiellä oli suuri vaikutus. Rajamäen ja Röykän taajamat syntyivät paikoille, missä ennen ei juurikaan ollut asutusta. Hyvinkää sai lisävauhtia tultuaanHangon radan kautta risteysasemaksi. Radan vartyeen avattiin myös lukuisia parantoloita. Hankoon saapui junalla niin siirtolaiseksi lähteviä kuin kylpylävieraitakin. Tänä päivänä Hankoon kulkevat nopeat sähkömoottorijunat.
Kirja yhdistää toisiinsa rautatie-, paikallis-, ja teollisuushistoriaa, merenkulkua ja jopa lentoliikennettäkin. Kirjassa on myös runsaasti sotahistoriaa. olihan osa radasta Neuvostoliiton vuokra-aluetta.
